Civilkurage.



Jaha, så vad hände egentligen idag?
Jag och Oskar bestämde igårkväll att vi skulle åka till Hässleholm idag och bara strosa runder på stan och fika.
Jag ville åka relativt tidigt, så vi bestämde oss för att ta tåget vid kl 10.

När vi satt på tåget kommer en man i 40-45 års åldern fram till oss och börjar skrika och gorma, på danska med arabisk brytning, vilket gör det nästintill omöjligt att förstå vad han säger.

Han frågar om och om igen Oskar varför han förföljer honom, och petar hela tiden på honom, och beter sig i allmänhet väldigt obehagligt.
Han går sedan därifrån men kommer tillbaka och gör samma sak två gånger till, varav han den tredje gången frågar Oskar om han vill att han "ska knäppa honom utanför" och börjar sedan slå honom med knytnävarna i bröstet och i magen.

Vi börjar gå/springa därifrån men han följer efter och fortsätter. Jag försöker få upp dörren till kupén som krånglar och i det ögonblicket har jag tunnelseende och har aldrig varit så rädd. Till slut går dörren upp och vi kan fortsätta springa därifrån, och mannen slutar efter ett tag att följa efter.

Allt ledde sedan till polisanmälan, och att vi sedan fick "eskort" av tågvärdarna hela vägen tillbaka till Klippan, då mannen valde att åka med samma tåg som vi hem, tre timmar senare.

Mannen var inte full, och verkade inte heller påtänd. Han var bara riktigt rubbad, och helt övertygad om att Oskar förföljde honom.

Det som gör mig arg, är inte själva misshandeln, eller att mannen bara fick gå därifrån.
Nej.
Det är att i en kupé nästintill full med folk, varav flera stora och starka vuxna män, så reagerar ingen, INGEN, när vi springer genom tåget med denna galna människa efter oss. Ingen lyfter ett finger för att hjälpa, även fast jag, medans jag försöker öppna dörren, ropar på hjälp.


Jag vet inte om det berodde på rädsla att själva bli slagna, eller bara den totala bristen på civilkurage.
Men det får mig att skämmas å deras vägnar.





Kommentarer
Postat av: avard

kunde inte sagt det bättre själv!

2009-12-30 @ 22:53:32
URL: http://hannahoavard.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad gjorde polisen?

Herregud vilka folk, du borde skicka in denna till en tidning eller nåt...helt sikkt

2009-12-30 @ 23:03:18
Postat av: Matilda

Oskar gjorde en anmäla, dom tog foto på mannen och tog hans personuppgifter....sen fick han gå.

2009-12-30 @ 23:10:57
URL: http://matildadenvilda.webblogg.se/
Postat av: emma hiltunen

vilket äckel! hoppas att han hamnar någonstans där solen inte lyser.

2009-12-30 @ 23:52:08
URL: http://emmmmmis.blogg.se/
Postat av: Lilo

MAn ska inte snacka skit om psykiska människor, det e sant att han gjorde fel men han kan ju inte hjälpa det...

2010-01-13 @ 17:23:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0