Disträ...


Disträ är ett ord som passar ypperligt bra på mig idag.
Jag kan liksom inte fokusera på något överhuvudtaget. Jag säger fel priser till kunderna och jag minns inte vad jag åt till frukost imorse.

När vi hade samling på jobbet försökte jag verkligen lyssna men försvann hela tiden iväg i egna tankar.

3 saker som jag funderat över idag som gör att jag seriöst överväger att lägga in mig själv på psyk:

1. Hur lång hållbarhet har en vagitorie, i orginalförpackning?
2. Varför är en boxningsring fyrkantig?
3. Hur ser blindas drömmar ut?

Nu ska jag ha kaffe.

Samtal med bloggen.


Samtal med bloggen á la Alex och Charlie:

Matilda: Jadu bloggen....Det hände ju något här igår.
Bloggen: Jaså? Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?
Matilda: Ja. Först ökar vi i läsarantalet med sex gånger fler läsare än vanligtvis... Och sedan klappar du ihop och tar bort kommentarsfunktionen. Hur tänkte du där?
Bloggen: Nä, alltså. När jag märkte att det började komma fler och fler läsare kände jag att jag var tvungen att stoppa det på något sätt. Det är ju inte meningen att det ska vara många som läser här!
Matilda: Eh....Nähe? Så du menar att du inte vill att så många ska vara inne och läsa här?
Bloggen: Nä. Precis. Jag vill hålla det intimt. Bara några få läsare.
Matilda: Men det är väl ändå jag som bestämmer hur många läsare jag vill ha? Det är väl jag som styr den här skutan? Precis. Och nu vill jag ha så många läsare som möjligt.
Bloggen: Givetvis ska vi ha det. Jag lovar att rätta mig efter dig, dansa efter din pipa och följa dina kommandon.
Matilda: Bra. Då är vi överens.
Bloggen: Absolut. Not.
Matilda: Vad sa du?
Bloggen: Jag sa ingenting?
Matilda: Jo du sa något, precis efter du sa "Absolut"?
Bloggen: Nej jag sa ingenting? Vad skulle det vara?
Matilda: Nej jag hörde nog fel.
Bloggen: Ja det gjorde du nog.

Bloglovin'


Har ni förresten sett att det finns en liten ikon i menyn som lyder "Följ bloggen"? Det är ikonen till bloglovin', så ni slipper att logga in här i tid och otid för att se om jag uppdaterad något nytt. Genom bloglovin' får ni reda på direkt när jag skrivit något nytt. Låter förträffligt tycker jag.

Problem fixed!



Nu går det att kommentera igen!




Bad day



Idag har jag en dålig telefonförsäljardag.
En sådan dag när man lyssnar på vad de arga och frustrerande kunderna skriker till en innan man hinner tacka för sig och lägga på luren. Jag som annars är expert på att skaka av mig det, känner mig svag. Men jag vet ju att det inte är mig de är arga på, och jag vet ju hur jag själv kan vara mot telefonförsäljare.

Men jag är faktiskt inte inkompetent. Och jag är ingen jävla idiot/dumhuvud/hora. Jag är bara en tjej som tjänar pengar på att ta skit.

Och givetvis är det inte såhär varenda dag. Just nu har vi bara väldigt dåliga adresser som vi ringer till. Om man säger så här, de personerna som vi ringer till idag, har vi ringt hem till ca. 10 ggr innan. Med samma erbjudande.
Jag hade också blivit förbannad.

Förresten, hade varit lite kul att få feedback på nya designen.
Vad tycker ni?
Is tinky-winky-färg hot or not?

Dagens sanning...


- Jag är extremt ömhårad -

Och då menar jag extremt.
När jag var liten fick jag ha en handduk i munnen att bita
på när mamma borstade mitt hår,
annars gallskrek jag.

När jag var 10 år gick min styvmamma
(som var trött på att jag alltid skrek och grät när hon skulle borsta mitt hår)
med mig till en frisör och klippte pojkfrisyr.
Jag grät.

När jag blev äldre och kunde borsta mitt eget hår,
och dessutom trädde in i balsamets underbara värld
så blev det hela givetvis mycket bättre.

Men jag har fortfarande väldigt svårt att gå till frisören och låta dem borsta mitt hår.
Dessutom blir jag nästan löjligt lättirriterad när jag borstar håret.
Jag vet inte hur många gånger min syster har fått en hårborste slängd
efter sig, för att hon har pratat med mig samtidigt som jag
borstat håret.
Detta har lett till att meningen "Prata inte med mig nu, jag ska borsta håret"
ganska så ofta kommer ur min mun.


En rent hypotetisk fråga...


Om jag skulle säga till er att jag råkade dregla på massörens fot, skulle ni skratta då?


Öronmassage vol. 2



Idag kl. 17:00 är jag uppskriven på massage igen.
Och lite nervös är jag måste jag erkänna. Ni vet ju hur det gick sist, och jag hoppas ju inte på en repris direkt. jag måste få svar på varför han masserade mina öron. Jag tänker på det hela tiden, och kan bara inte förstå varför.

Men idag ska jag ta mod till mig och fråga vad han vill. Hoppas han på happy ending med mina öron även denna gång? Det kan han fetglömma.


Trevlig helg...


Wo. Ho.

Nu blir det en superdupermegasnabb shoppingrunda på stan,
 sedan hem och leka värdinna!

Trevlig helg på er små bloggnissar!


Dagens sanning...



- Jag har sjukt dålig hand med pengar -

Hösten -07 jobbade jag 4 dagar i veckan efter skolan.
Jag tjänade snuskigt bra med pengar, men brände allt på nolltid.
Jag kan inte hålla i pengar.
Dom försvinner automatiskt.
Eller nä, inte automatiskt, men typ.

Hey big spender liksom.

Truth of the day!


FREDAG and PAYCHECK!



NÄMEN!
Jag tror att bestämt att det är fredag OCH löning idag?!
Dubbellycka!
Eller nä, trippel!

För ikväll kommer mina kära vänninor på middag för att fira moi,
sen drar vi ut i natten.

Men just nu har jag cirka 4½ timmar kvar på jobb.
Sedan ska jag springa ut på stan i turbofart och försöka hitta lite saker till ikväll!
Räknar ner minuterna...

Dagens sanning...





- Jag har flyttat 9 gånger och hatar det -

Det blir nämligen så, om man gör det tillräckligt ofta.
Då slutar det liksom bli spännande med nytt rum att inreda.
Jag har dock aldrig behövt byta skola, och det är jag väldigt glad för.

Not a very funny sanning today.
Men.
Glöm inte imorgon!


Puckolainen...


Jag måste bekänna en sak.
Jag brukar vara ganska så smart.
Eller ja, jag brukar tänka över vad jag säger innan jag öppnar munnen.
Men häromdagen gjorde jag en sak som jag fortfarande skrattar åt.

Jag åker ganska mycket tåg just nu, till och från jobb.
Och flera gånger då jag åkt till jobbet från Klippan har jag gjort en tabbe.

Varje gång vi åkt förbi tågbommar som är nere och bilar som står och väntar
har jag tänkt :

"Alltså, vad är oddsen att vi kör förbi precis när bommarna är nere?
Hur ofta händer det liksom?"

Och varje gång så tar det ca. 0.0008 sekunder innan jag förstår vad jag tänker.
Och då skäms jag ju och tänker att det var tur att jag inte sa det högt,
och att jag aldrig aldrig kan berätta det för någon.

Och nu skriver jag det här.
Döm mig inte för hårt.


Dagens sanning...



Idag fyller min allra bästaste musikidol hela 60 år.
Nämligen Bruce Springsteen.
Men mannen är ju lite av en FILF,
så själva åldern känns ju lite halvviktigt.

Och detta för mig osökt till....






- Jag lyssnar på konstig* musik. -



När jag var 10 år började jag lyssna på Springsteen.
Gubbrock.

När jag var 12 stod jag själv på Ullevi bland 56.000 andra Springsteen fans och bölade.
Jepp. Jag bölade konstant de 4 första låtarna. 
Tjejen brevid mig lånade mig sin pall så jag såg
faktiskt honom i typ hela 2 minuter.

Jag trängde mig hela tiden frammåt och uppgav med darrande underläpp
att "Min mamma är där framme!".
Det gjorde att jag faktiskt kom ganska så långt fram. 
Skulle sett honom igen förrförra sommaren men
prioriterade då en Spanienresa med tjejligan.
Bra där Matilda.
Och sen dess har det fortsatt.


Jag lyssnar mycket på Beyoncé, som är grrrreat att dansa till.
När jag började skolan, estetmusik, så vågade man inte riktigt
säga att man lyssnade på sådant "kommersiellt skit". Då var "riktig" musik som gällde,
och lyssnade man på Mix Megapol var man dum i huvudet.

Sen kom BAO. Ja precis.
Benny Anderssons Orkester.
I love them.
Sett dem två gånger.
Det är jag, mamma & 60+arna.
Slår aldrig fel.

Så, Springsteen, Beyoncé & BAO.
En helt logisk mix?


* konstig som i att ungefär....ingen i min närhet lyssnar på den.


Nostalgi...

Jag fyllde 19 i söndags som några av er kanske vet,
men majoriteten garanterat skiter i.
Det fick mig att bli en smula nostalgisk och sugen på att kolla genom de gamla fotoalbumen.
Så.
Här kommer mitt liv i fotoversion.
Det är ca. 30 bilder.


Detta är alltså den första dokumenterade bild av mig.
Det är alltså inte jag som är den lilla lintotten som brutalt dras ner i
vattnet av okänd blondin (sedermera min mor).
Den frodiga kaggen som min mor ligger inne med
är alltså inte ett resultat of
one to many beers (eller det kanske det är, vad vet jag om hur
det hela gick till?) utan i själva verket JAG.




Här är jag ganska så nykläckt.
Mitt i hockey-VM sved det till
(och ja, jag inser att det är the understatement of the
year att jämföra en förlossning med lite sveda
men vad har jag att associera med liksom?).
Upp och ner föddes jag och barnmorskorna försäkrade att det inte
skulle lämna några men, but I beg to differ.
Hur sugen min mor är att bli uthängd i min blogg på detta sätt
är jag inte helt säker på, så vi kan väl alla komma överens här och nu
om att vi inte behöver berätta något för henne?
Och där fanns faktiskt en ännu värre bild som jag valde bort.
Ett ord.
Boobies.




Här ser vi en mäkta stolt nybliven storasyrra (åter igen,
här fabulerar jag bara helt fritt, ty jag var inte sådär
jättemottaglig för information och intryck
vid tiden då bilden är tagen som synes)




Här följer tre bilder på vilka jag ser helt identisk ut.
Jag hade liksom bara ett uttyck, som jag själv har
valt att kalla "Buddah-uttrycket".



Buddah.

Och syster.
Och horribel bordsduk i temat Jul.




Buddhis.




Visst, ni ser kanske en viss skillnad, men låt er ej luras,
bilden är bara fottad lite lätt underifrån.
Still Buddah.



Jag vet inte hur mycket jag har rört vid ämnet min syn i denna blogg.
Jag ser urkasst.
Så jag har glasögon.
Men, när dem upptäckte detta var jag för liten för glasögon.
Problemet är att mitt högra ögas muskler är dåliga. Det leder
till att jag, när jag koncentrerar mig på små punkter skelar.
Mitt högra öga drar åt höger.
Partytrick nr. 1.
Inte.
Så iallafall.
Innan man fick glasögon fick man istället en frän liten lapp för ögat.
Denna tejpades fast på mitt öga på morgonen när jag vaknade
och drogs av innan jag skulle somna.
För att träna upp musklerna alltså.
Det var halvkul.
Hade dessutom inget ögonbryn på vänster sida iom att när
lappen drogs bort så hade det en viss vaxande effekt.



Sedan när jag väl fick glasögon kunde man ju kanske tro att
det skulle vara över?
Icke då.
Då hade man bara den glasögat istället.
Plus att man fick klistermärken att sätta på för att det
skulle bli roligare.
Det blev det inte.




Jag kunde tydligen flyga som barn också.
Good to know.



Denna bild har inget med mig att överhuvudtaget,
tog bara med den för min syster Jessie (till vänster)
har en så mordisk blick att jag skrattar högt.
Och vem fan har sjal när dem är 8 år gammal?
Skärpning Jenna!
(den andra tjejen är vår kompis Joanna.
Hon fastnade i gungnätet på lekplatsen en gång.
Det är ungefär det jag minns av henne.)



(Ursäkta för bildens skada, förstår icke varför min mobil gör så ibland.)
Men så kom han iallafall till slut, lillebror grodan, och jag var
inte längre minst.
Han döptes till Hannes och jag kommer ihåg att jag frågade
mamma om jag fick kalla honom Johannes, för att jag
kanske skulle glömma att han hette Hannes.
Det fick jag inte.
Men jag glömde i och för sig inte heller.



Mitt första sångframträdande ever in the history of the värld.
På gröningen utanför vårt hus, midsommar och hela grannskapet
firade gemensamt på klassiskt Bullerbyvis.
Vi barn fixade ihop "Småstjärnorna" på en förmiddag med en bärbar
CD-spelare och lite fantasi.
Jag sjunger Jill Johnsons "Kärleken är" (som just
vunnit Melodifestivalen) med som synes stor inlevelse..
Lillebror som precis hade lärt sig gå tyckte det var sådär
kul att sitta stilla och kolla på syrran när man
istället kunde gå fram till henne.
Jag tyckte att han förstörde hela mitt
framträdande och surade resten av dagen.
En diva redan då.



Systrarna Ljungkvist.
I som vanligt likadana kläder.
Ett återkommande tema under vår uppväxt.
Min mamma trodde verkligen inte på att skapa indivder.




Egentligen en väldigt betydelselös bild, men ändå inte alls.
Det här är det första minne av att jag underhöll folk.
Jag gillade att få folk att skratta, och lyckades ganska så ofta.
Förmodligen för att dem tyckte att jag var liten och konstig mer än rolig.
Men ändå.
Jag fick blodad tand.



(Ännu en skadad bild, syrran är inte helt sned i huvudet,
inte numera iallafall)
En bild säger mer än tusen ord.
Matilda vill kolla åt ett håll och Jessie vill att Matilda ska
kolla åt ett annat håll.



Giv. Akt.



Första "riktiga" sångframträdandet.
4:e klass.
Aulan.
"En sån karl"
I 75 olika tonarter.



Ett hopp i tiden.
Julafton.
Likadana kläder till den grad att vi nu kan ha
olika färger.
Revolution!



Denna bild är ifrån skolavslutningen i femman.
Tog med den endast för att visa mitt hår.
Min pappa hade gjort mina slingor.
Svarta slingor i rödblondt hår.
Alla gör vi misstag.



Konfirmationen.
Dagen då jag fann Gud,och förlorade oskulden.
Nej nu skojade jag bara.
Konfirmationen kom och gick.
Jag fick en klocka men lärde mig
inte speciellt mycket.



Sedan hittade jag denna bild, och då glömde jag helt
bort att kolla bilder i album utan satt bara och tittade på
dom där mörkbruna ögonen.
Grodan.
Som fyller 13 nästa år och har HPS (censurerat, men ni får gärna gissa!).
Nä, nu ska jag titta lite på honom när han sover,
sen tänkte jag också sova.


Godnatt!


RSS 2.0